Volg ons op:

Het is inmiddels bijna kerst en dat betekend dat we al ruim 2 maanden bezig zijn met het ombouwen van onze bus tot camper. De vloer ligt er in, het dak is verhoogd en in dit artikel vertellen we je alles over de volgende stap, namelijk het isoleren van de wanden en een deel van het dak van Brumm.

Lees ook: How to: Camperbus kopen of ombouwen

Ontdreunen van de wanden

Brumm is natuurlijk voor een groot deel van metaal en tijdens het rijden zorgen de trillingen voor een hoop lawaai. We lazen bij veel mede-ombouwers dat het verstandig is om ontdreuningsplaten te gebruiken om het geluid te verminderen. Wij besloten hier zeker naar te luisteren en kochten een aantal dozen Noico 2 mm.

Lees ook:

Brandweerbus ombouwen tot camper (1) | De Rugzakkies
Brandweerbus ombouwen tot camper (2) | Een geschikte bus kopen
Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan
Brandweerbus ombouwen tot camper (4) | Een nieuwe vloer
Brandweerbus ombouwen tot camper (5) | Isoleren van de bus
Brandweerbus ombouwen tot camper (6) | Het dak verhogen
Brandweerbus ombouwen tot camper (7) | Wanden, vinyl en ramen plaatsen
Brandweerbus ombouwen tot camper (8) | Meubels indelen en inbouwen

Voor het isoleren beginnen we met ontdreunen.

Voor het bevestigen van dit materiaal moet de ondergrond schoon en vetvrij zijn, dus na een goede schoonmaakbeurt konden we aan de slag! We hebben niet het gehele oppervlak bedekt met dit materiaal, maar kozen ervoor ongeveer 1/3 tot de helft te bedekken. We merkten namelijk dat het effect hiervan al vrij groot was en zo konden we besparen op het materiaal.

Na het plakken van het materiaal hebben we het met een fohn warm gemaakt zodat we het zo goed mogelijk konden uitrollen. Op het materiaal zijn een soort bobbeltjes te zien, en na het uitrollen was het de bedoeling dat het materiaal zo plat mogelijk was. Dan is het goed gehecht en werkt het het beste.

Zowel de wanden als het dak van Brumm hebben we ontdreunt en het verschil was al enorm goed te horen. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe het straks klinkt als we de motor starten!

Isoleren van de wanden

We isoleren Brumm met Armaflex

Nadat heel Brumm ontdreunt was kon het isoleren beginnen! We hebben we een laag isolatiemateriaal over de ontdreuningplaten geplakt. Hiervoor hebben we Armaflex gebruikt. Belangrijk om te weten is dat er verschillende soorten van dit materiaal zijn en dat er een goedkopere variant schijnt te zijn die erg stinkt. We spreken inmiddels uit ervaring dus we weten dat de soort die wij hebben gebruikt dit niet doet.

Armaflex plakken

Armaflex wordt geleverd op grote rollen en nadat we het materiaal op de juiste grootte hadden afgesneden, hebben we een laag opgeplakt. Het materiaal plakt énorm goed dus enige zorgvuldigheid is wel handig, want als je scheef plakt krijg je het spul maar moeilijk weg. Ook hierin spreken we uit ervaring!

Nu de wanden en het dak geheel met Armaflex bedekt waren zag Brumm er ineens toch wel heel anders uit. Door de diepte van de wanden kon er nóg een laag Armaflex voor de eerste laag heen, en omdat we voldoende materiaal over hadden, besloten we dit ook te doen. Hoe warmer, hoe beter toch?

Houten wanden plaatsen

De laatste stap was het toevoegen van schapenwol in de gaten en kieren, en daarna konden de houten wanden worden geplaatst! Omdat we dit ook in een aparte video hebben laten zien vertellen wij hier alles over in ons volgende artikel. Tot dan!

Lees ook:

Brandweerbus ombouwen tot camper (1) | De Rugzakkies
Brandweerbus ombouwen tot camper (2) | Een geschikte bus kopen
Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan
Brandweerbus ombouwen tot camper (4) | Een nieuwe vloer
Brandweerbus ombouwen tot camper (5) | Isoleren van de bus
Brandweerbus ombouwen tot camper (6) | Het dak verhogen
Brandweerbus ombouwen tot camper (7) | Wanden, vinyl en ramen plaatsen
Brandweerbus ombouwen tot camper (8) | Meubels indelen en inbouwen