REISNIEUWS – 25 januari 2021: Boeing heeft ambities opgesteld om de duurzaamheid van de commerciële luchtvaart op de langere termijn te bevorderen. Het bedrijf hoopt tegen 2030 al commerciële vliegtuigen aan te bieden die in staat- en gecertificeerd zijn om op 100 procent duurzame brandstoffen te vliegen.
Lees ook: Boeing betaalt $ 2,5 miljard boete voor Boeing 737 Max-fraude
Testvluchten met 100% duurzame brandstof
Boeing heeft eerder succesvolle testvluchten uitgevoerd om petroleumvliegtuigbrandstof te vervangen door 100 procent duurzame brandstoffen om de urgente uitdaging van klimaatverandering aan te pakken.
Volgens de Air Transport Action Group, het Amerikaanse ministerie van Energie en verschillende andere wetenschappelijke studies, verminderen duurzame vliegtuigbrandstoffen de CO2-uitstoot met wel 80 procent gedurende de levenscyclus van de brandstof, met het potentieel om in de toekomst 100 procent te bereiken.
Tegenwoordig worden duurzame vliegtuigbrandstoffen rechtstreeks gemengd met conventionele vliegtuigbrandstof tot een mengsel van 50/50 – het maximum dat is toegestaan onder de huidige brandstofspecificaties.
Om te voldoen aan de toezegging van de luchtvaart om de CO2-uitstoot tegen 2050 met 50 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2005, moeten vliegtuigen ruim vóór 2050 kunnen vliegen op 100 procent duurzame vliegtuigbrandstoffen.
Lees ook: Duurzaam op reis | 8 milieubewuste bestemmingen voor wereldreizigers
Duurzame brandstoffen de beste oplossing
“Onze industrie en klanten zetten zich in om de klimaatverandering aan te pakken, en duurzame vliegtuigbrandstoffen zijn de veiligste en meest meetbare oplossing om de CO2-uitstoot van de luchtvaart in de komende decennia te verminderen”, aldus Stan Deal, president van Boeing Commercial Airplanes.
“We zijn vastbesloten om samen te werken met toezichthouders, motorbedrijven en andere belangrijke belanghebbenden om ervoor te zorgen dat onze vliegtuigen en uiteindelijk onze industrie volledig op duurzame vliegtuigbrandstoffen kunnen vliegen.”
Het is de toewijding van Boeing om te bepalen welke veranderingen nodig zijn om de huidige en toekomstige commerciële vliegtuigen te laten vliegen op 100 procent duurzame brandstoffen, en om samen te werken met regelgevende autoriteiten en in de hele industrie om de bijmenglimiet te verhogen voor uitgebreid gebruik.
“Met een lange geschiedenis van innovatie op het gebied van duurzame vliegtuigbrandstoffen, bevordert het certificeren van onze familie van vliegtuigen om op 100 procent duurzame brandstoffen te vliegen aanzienlijk de diepe toewijding van Boeing om te innoveren en te opereren om de wereld beter te maken”, zei Chris Raymond, chief sustainability officer.
“Duurzame vliegtuigbrandstoffen zijn bewezen, worden elke dag gebruikt en hebben het meest directe en grootste potentieel om de koolstofemissies op korte en lange termijn te verminderen, wanneer we samenwerken als een industrie.”
Duurzame vliegtuigbrandstoffen kunnen worden gemaakt uit een breed scala aan grondstoffen, waaronder niet-eetbare planten, land- en bosbouwafval, niet-recyclebaar huishoudelijk afval, ontgassing van industriële installaties en andere bronnen.
KLM is voorloper biobrandstoffen
Wat veel mensen overigens niet weten is dat onze eigen KLM voorloper is als het gaat om duurzame brandstoffen. Air France-KLM is namelijk de eerste grote vliegmaatschappij die (in 2018) de belofte heeft gemaakt om jaarlijks 75.000 ton biobrandstof te gaan ontwikkelen, produceren en gebruiken en dat doel voor de komende 10 jaar heeft vastgelegd. Daar zijn ze overigens hetzelfde jaar ook al mee begonnen. Het was destijds een mega-statement naar de rest van de industrie en je kan dit ondersteunen door simpelweg vaker voor KLM te kiezen. Ze zijn misschien iets duurder dan de concurrentie, maar dus ook een stuk beter voor het milieu.
Airbus wil in 2035 vliegen op waterstof
Rivaliserende Airbus heeft vorig jaar plannen opgesteld voor vliegtuigen met waterstof als primaire energiebron. Airbus wil vanaf 2035 vliegtuigen op de markt brengen die op waterstof vliegen, en daardoor geen schadelijke gassen uitstoten. “We willen koploper zijn in de belangrijkste omschakeling in de luchtvaart ooit”, zegt topman Guillaume Faury over het ambitieuze project. Meer informatie over het waterstof project van Airbus is hier te vinden.