Wereldreizigers.nl
Home » Campers » Te koop: Offgrid 4×4 overlander camper / afzetunit / expeditie voertuig van Wereldreizigers.nl

Te koop: Offgrid 4×4 overlander camper / afzetunit / expeditie voertuig van Wereldreizigers.nl

Update: VERKOCHT!

Dingen veranderen, zo ook onze plannen voor toekomstige reizen. We hebben besloten om onze geliefde CUSTOM BUILT truck camper te VERKOPEN. Het voertuig is inbegrepen in de verkoop. De camper unit is gebouwd door BEKA, een Nederlands merk. Het past (mocht je dat willen), op de meeste pickup-trucks zoals L200, Hilux, Tacoma, F-150, enz. omdat de laadbakmaat standaard is.

Er is veel te vertellen over deze unieke 4×4 camper. We willen het aantal kijkers door tijdgebrek beperken en voegen daarom extreem veel informatie hier toe. Dus lees onze advertentie goed voordat je met ons contact op neemt… BVD!

Algemene info:

  • Merk: Mitsubishi
  • Type: L200 4×4
  • Bouwjaar: 2003
  • Motor: 2.5 Turbo Diesel
  • Versnellingen: 5
  • Airconditioning in voertuig: Ja
  • Gewicht zonder opbouw: 1840 kilo
  • Gewicht met (volgeladen) opbouw: +- 2800 kilo
  • Wegenbelasting: kwarttarief (grijs kenteken)
  • Opbouw: BEKA
  • Kilometerstand: 229.000
  • APK: Nieuwe APK
  • Distributieriem + waterpomp + pulleys: gedaan bij 186.000 in 2021
  • Onderhoudshistorie: Aanwezig

Waarom we verkopen

Voor de marktplaats.nl bezoekers: allereerst dien je te weten dat het een ‘beroemde’ camper is. Hij pronkt namelijk op bijna 100 pagina’s van Wereldreizigers.nl – dit is de 4×4 camper waar we o.a. mee door Europa en vervolgens een jaar mee door de VS en Canada zijn gereisd, zie: https://www.wereldreizigers.nl/noord-amerika/

De 4x4 camper bij NASA - Kennedy Space Center in Florida
De 4×4 camper bij NASA – Kennedy Space Center in Florida
4x4 camper op eindeloze wegen in Amerika
4×4 camper op eindeloze wegen in Amerika
4x4 camper kamperen op het strand
4×4 camper kamperen op het strand

Na een jaar rondreizen in de VS en Canada zijn onze plannen echter veranderd. De camper heeft liefde en onderhoud nodig na het jaar van intensief gebruik. We hebben hier echter nauwelijks tijd meer voor.

Vrijwel geheel 2023 zijn we – veelal op uitnodiging – weer op reis geweest zonder de camper. In 2023 hebben we maarliefst 18 landen bezocht maar niet één was met de camper… Dat vinden we zonde want hij staat stil terwijl hij daar natuurlijk niet voor bedoeld is.

We verwachten dat dit in 2024 niet heel anders gaat zijn, onze agenda’s lopen alweer vol met vele prachtige reizen. Daarom lijkt het ons beter om de camper te verkopen aan iemand die hem wél weer full-time of in ieder geval intensief gaat gebruiken.

Over de BEKA camperunit / Afzetunit

De camper unit is een custom build uit Nederland, gedaan door een klein bedrijf genaamd BEKA dat helaas niet meer bestaat wegens pensionering. BEKA stond bekend om het bouwen van hoogwaardige units. Ze gebruikten een stijf frame van glasvezel/kunststof en bouwden alles op met dikke geïsoleerde sandwichpanelen. De oorspronkelijke eigenaren hebben er veel noordelijke reizen mee gemaakt, dus isolatie was van cruciaal belang. Ook alle ramen zijn geïsoleerd.

Kwalitatief gezien is de bouw totaal anders dan wat tegenwoordig wordt verkocht. Deze afzetunit is ruim 20 jaar oud en nog steeds sterk. Het is geen ‘tupperware’, om het zo maar te zeggen. Wij zijn de derde eigenaar van de unit. De eerste eigenaren hadden hem meer dan 15 jaar in bezit, bezochten de noordpoolcirkel en bezochten in totaal 45 landen in Europa, Afrika en Azië voordat ze besloten hem te verkopen. De tweede eigenaar heeft hem 4 jaar gehad en heeft er ook mee gereden in het grootste deel van Europa.

De 4×4 in Death Valley

Wij (Wereldreizigers.nl) kochten de unit begin 2021 en deden verschillende landen in Europa aan om erachter te komen wat we ermee wilden doen, voordat we de VS en Canada bereikten. Uiteindelijk hebben we in maart 2021 veel upgrades aan de unit uitgevoerd, voordat we het naar de VS verscheepten voor onze geweldige reis van 1 jaar. We investeerden in 2021 en 2022 ruim 15.000 euro aan de upgrades. (We hebben alle papieren om dat te bewijzen). Het is ook belangrijk om te weten dat we alleen kwaliteitsmerken zoals Victron en Truma hebben gebruikt, dus niets in dit apparaat is Chinees Alibaba-spul 😉

Ook belangrijk om te weten: Alle Victron spullen vallen nog ruim binnen de garantie van 5 jaar.

Het interieur:

Wij vonden het belangrijk om een vast bed te hebben, zodat je niet elke dag je bed weer een bank moete maken en andersom. Wat we ook belangrijk vonden is het hebben van een douche. Natuurlijk is het klein en beperkt omdat je slechts 100L water bij je hebt, maar even afspoelen na het zwemmen in de zee of tijdens een zweterige dag is wat ons betreft onbetaalbaar.

douchecabine-4x4-camper
Douche en WC cabine

De doucheslang hebben we tactisch links gemonteerd, zodat hij ook via het raampje naar buiten kan. Zo is het ook mogelijk om buiten te douchen.

Nieuw beklede bank en PVC vloer

Het interieur is in 2021 flink onder handen genomen. Zo hebben de we bank volledig opnieuw laten bekleden, zijn er vinyl houttinten toegevoegd en is er extra opbergruimte gerealiseerd met zwarte elastische netten en kruidenrekjes. Daarnaast zijn de gordijnen vernieuwd, de kozijnen gespoten en is er een nieuwe PVC vloer ingekomen.

zicht naar achterdeur

Aan de achterkant van het voertuig hebben we een laadbak gemaakt waarin we twee dieseltanks, schep, tafelpoot en twee comfortabele klapstoelen kwijt kunnen. Zo zorgen we ervoor dat we geen vervelende geurtjes en zand van de stoel- en tafelpoten poten in de camper zelf krijgen.

Laadbak aan achterkant

Onderhoud, historie en upgrades

Ook onder de oppervlakte is er veel aangepast aan de camper om hem te moderniseren. Hieronder zie je een opsomming van het onderhoud en upgrades die we gedaan hebben.

Elektrische upgrades in 2021

  • Victron zonnepanelen (twee, totaal 300 watt)
  • Victron Bluetooth Solar laadregelaar (MPPT Smart 100/30)
  • Victron Cyrix-CT 12/24v-225A intelligente combiner (zodat tijdens het rijden de accu’s ook laden).
  • Twee 110ah huishoudaccu’s, aangesloten op de powerstation.
  • Powerstation van ALLPOWERS waarmee we alles van 230v voorzien. Zie de specificaties en review hier: https://wereldreizigers.nl/campers/vanlife/review-allpowers-s2000-1500wh-portable-solar-powerstation/
  • Maxxfann Deluxe, een krachtige automatische wind- en regenvaste dakventilator met afstandsbediening.
  • Truma Elektrische Boiler (850 Watt, 14 L).
  • Alle elektrische upgrades zijn geïnstalleerd door een erkend auto-electronica bedrijf. Ze hebben niets bespaard op kwaliteit en veiligheid door gebruik te maken van hoogwaardige zonnepanelen, spoilers, degelijke zekeringen, dikke kabels, enz… Bonnen zijn aanwezig.

Kosten Elektrische upgradekosten in maart 2021: € 7700

  • € 2450,- voor de zonnepanelen, laadregelaars en bekabeling.
  • € 2300,- voor de PowerStation.
  • € 250,- voor extra schakelaars, AC uitgang en bekabeling
  • € 600,- voor Maxxfan Deluxe + weggewerkte installatie (bedrading zit nu weggewerkt in dak)
  • € 450,- voor Truma Boiler
  • € 850,- voor plaatsen Truma boiler + waterfilter + bedrading e.d.
  • € 800,- Nieuwe achterlichten + bekabeling en aanhanger aansluiting.

Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (1) | Interieur
Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (2) | Gadgets & Upgrades
Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (3) | Techniek en upgrades aan auto

Wildkamperen aan de ruige kustlijn van California
Wildkamperen ergens in het hoge gras
Op 2600 meter hoogte in Zwitserland
Op 2600 meter hoogte in Zwitserland

Andere opmerkelijke upgrades in 2021

  • We hebben het interieur in zijn geheel opnieuw gedaan.
  • We hebben een waterfilter van hoge kwaliteit toegevoegd waardoor je vrijwel overal zorgeloos water kunt tanken en drinken zonder chloorsmaak.
  • Alle kussens van de hoekbank zijn opnieuw bekleed (zandkleur)
  • Nieuwe PVC vloer met isolatie
  • Kozijnen zijn gespoten (zwart)
  • Nieuwe gordijnen rondom (zwart)
  • Volledig opgeknapte douche/toiletruimte
  • Nieuw matras op maat (lengte: 1,85 m, breedte 1,55 m)
  • Veel extra opbergnetten toegevoegd
  • Nieuwe extra zware rally schokdempers geïnstalleerd (achter).
  • Nieuwe extra zware bladveren geïnstalleerd (achter).
  • Nieuwe luchtvering geïnstalleerd (achter).
  • 4×4 systeem volledig nagekeken, gesmeerd en voorzien van nieuwe vacuum kleppen.

Totale kosten: +- € 5500. Bonnen aanwezig.

Dat brengt ons alleen al in 2021 boven de 13k aan upgrades!

Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (1) | Interieur
Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (2) | Gadgets & Upgrades
Meer info: Onze 4×4 wereldreis camper (3) | Techniek en upgrades aan auto

De 4x4 camper bij SpaceX in Texas
De 4×4 camper bij SpaceX in Texas

Onderhoud en nieuwe onderdelen in 2022

  • Nieuwe radiator
  • Nieuwe thermostaat
  • Nieuwe visco koppeling
  • Nieuwe koelfan
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe oersterke All-Terrain- / All Season banden met sneeuwkeurmerk (kunnen nog wel 30 tot 40.000 kilometer mee)

Totale kosten: +- 2500 euro. Bonnen aanwezig.

Onderhoud en nieuwe onderdelen in 2024

  • Nieuwe APK
  • Onderhoudsbeurt met nieuwe vloeistoffen, filters, etc.
  • Dakraam opnieuw gekit
  • Nieuwe uitlaat achterdemper
  • Remleidingen geschuurd en gespoten

Totale kosten: +- 1500 euro. Bonnen aanwezig.

Overige voorzieningen en spullen

  • Alle ramen zijn voorzien van horren en kunnen volledig worden verduisterd (naar boven of beneden rollen)
  • 3-pits propaan gasformuis
  • Stromend water (warm en koud)
  • Douche
  • Thetford cassettetoilet met spoelwatertank van 20L.
  • Propaan verwarming
  • 80 liter zoetwatertank (+ 14L in boiler)
  • 60 liter grijswater / afvalwater tank
  • Rook alarm
  • Brandblusser
  • Potjes, pannetjes, bekers, bestek, zijn inbegrepen.
  • Uiterst eenvoudig te gebruiken single-mount tafel (binnenkant)
  • 3-poots standaard voor aan de single-mount-tafel, om buiten te gebruiken (dezelfde tafel, dus je hebt er geen twee nodig!)
  • Twee lichtgewicht klapstoelen
  • 2x 10L diesel cans, met alle conforme badges
  • Je kunt de leefunit van de auto af halen en op de 4 pootsteunen laten staan (handmatig niet elektrisch, maar een elektrische boormachine kan dit proces versnellen)
  • Er zijn twee grote bedradingsklemmen om de bedrading binnen enkele seconden aan te sluiten of los te koppelen van het voertuig.
  • Geheim compartiment / kluis met slot.
  • De camper is slechts 200 cm breed. Het lege gewicht is ongeveer 700 kilo. Veel pickups zullen het aankunnen, vooral met enkele upgrades van de ophanging.
Kamperen bij SpaceX in Texas
Wildkamperen op het strand is geen probleem met deze 4x4
Wildkamperen op het strand is geen probleem met deze 4×4

Wat moet je nog meer weten?

We hebben de 20 jaar oude koelkast verwijderd omdat deze kapot was. We gebruiken in plaats daarvan een draagbare 12v/230v koelbox (niet meegeleverd) en het originele compartiment bevat nu onze Powerstation, waterkoker, waterfilter en elektrische grill. Indien gewenst kun je er natuurlijk voor kiezen om weer een koelkast in te bouwen.

De Powerstation maakt de unit volledig zelfvoorzienend en off-grid, we zijn meer dan een jaar op reis geweest zonder ergens aan te sluiten.

Waterpomp, verlichting, toiletspoeling, dakventilator etc. werken net als elke andere camper op de 12v huishoudaccu’s.

Het accusysteem en Powerstation kunnen op drie manieren worden opgeladen: dynamo, zonne-energie of stopcontact. Momenteel gebruiken we alleen de dynamo en opladen via zonne-energie, wat voldoende is als je het energieverbruik goed beheert. De Victron Cyrix-CT beheert de lading vanuit het voertuig. Het opent de verbinding wanneer de motor draait en sluit de verbinding wanneer de motor is uitgeschakeld. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken over het leeglopen van de accu van je auto. Wanneer je met lege huishoudaccu’s staat, kun je de motor starten om deze weer op te laden.

Offroaden in Redwood National Park

Wat onderhoud nodig heeft

Is alles dan perfect? Nee dat is het niet… We hebben een jaar full-time in de wagen geleefd! Sommige delen van de camper hebben inmiddels weer werk en/of onderhoud nodig.

  • Goedkope Gamma douchekraan uit 2021 lekt na slechts 1 jaar gebruik. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer, maar moet dus naar gekeken worden.
  • De O-ring van het cassettetoilet is aan vervanging toe.
  • De propaanverwarming is ZEER OUD en werkt om de een of andere reden alleen in de laagste stand. Maar aangezien de binnenruimte vrij klein is, is deze nog steeds meer dan in staat om de leefruimte te verwarmen. In 20 minuten ga je van ijskoud naar zweten. Bij het starten maakt hij veel geluid, maar na het opwarmen verdwijnt het geluid. Het zou waarschijnlijk wat WD40 kunnen gebruiken en houd er rekening mee dat dit het geval was voordat we vertrokken naar Amerika. Omdat we in de VS niet afhankelijk waren van propaan en de isolatie voldoende was, hebben we het sindsdien niet meer gebruikt. We hebben momenteel ook geen gasfles om het te testen. Ik zou aanraden om het op te knappen / reviseren of te vervangen na aankoop.
  • 1 van de handgrepen van de kastdeurtjes is afgebroken, 1 handvat mist.
  • Het luifel is 20 jaar oud en zeer kwetsbaar. We hebben hem dit jaar maar enkele keren gebruikt omdat we er niet van houden en omdat we altijd wel ergens schaduw vonden als dat nodig was. En, als het regent kun je ook gewoon naar binnen 🙂 Ik heb er zelfs aan gedacht om hem eraf te halen.
  • Het voertuig (Mitsubishi L200 uit 2003) heeft wat liefde nodig. De wagen heeft een nieuwe APK en heeft net een grote beurt gehad. Rijdt en schakelt goed. Maar besef dat het een 20-jaar oude wagen is en dat je veel gewicht meesleept. We hebben twee steunen waaraan de laadbak bevestigd zit, in de VS laten lassen voor pakweg 400 dollar, maar dit moet waarschijnlijk opnieuw gebeuren.

Mogelijke upgrades

Last but not least: we hebben een jaar fulltime in deze unit gewoond, dus we weten natuurlijk wat er beter kan. Ik heb veel nagedacht over de upgrades van 2021 en het klaarmaken van de unit, om in een later stadium volledig elektrisch te zijn. Dus als ik dit apparaat nu in 2024 zou kopen, zou ik er echt over nadenken om het volgende te doen:

  • Vervang de twee ouderwetse en loodzware huishoudbatterijen door nieuwe LifePo4-batterijen.
  • Verwijder de 3-pits propaankookplaat en plaats een elektrische kookplaat.
  • Verwijder de oude propaankachel en installeer een elektrische infrarood- of convectorkachel.
  • Verwijder alle andere propaanconnecties.
  • Vervang enkele van de 12v- en 230v-stekkers door USB/USB-C-varianten.
  • Doe je dat, dan ben je volledig elektrisch. Nooit meer zorgen maken over propaan. Je zou ook kunnen overwegen om nog een zonnepaneel toe te voegen, maar als je om de paar dagen een paar kilometer rijdt, ben ik er vrij zeker van dat dat overkill zal zijn. 300 watt aan zonne-energie is momenteel genoeg om alles op peil te houden in combinatie met het normale rijden dat we doen. Als je meer of grotere batterijen toevoegt, ontstaat er een veel grotere energiebuffer waar je een week of zelfs langer mee kunt doen, waarbij de 300 watt zonne-energie het verbruik min of meer kan bijhouden of in ieder geval het leeglopen door gebruik flink kan vertragen.
de 4×4 op eindeloze vlaktes

Tot slot

Je hebt in deze advertentie kunnen lezen dat er absoluut wat werk zit aan deze camper en bijbehorende pickup truck, daar zijn we heel eerlijk in. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om er een andere, modernere pickup truck onder te zetten – de keuze is aan jou. Wel verkopen we de camper uitsluitend samen met het voertuig.

Offroaden
Offroaden
Offroaden
Offroaden
Offroaden

Hoe dan ook – er is in 2021 flink in deze camper geïnvesteerd. In 2022 hebben we veel motoronderdelen preventief vervangen en nadat hij in 2023 een jaar heeft stilgestaan, heeft hij begin 2024 weer onderhoud gehad met een nieuwe APK.

We hebben een jaar full-time geleefd in deze camper en ja, dingen gaan soms stuk als je ze intensief gebruikt. Wij zien dit als onderdeel van het avontuur. Je lost het op en gaat weer verder. Ook bij nieuwe campers gebeurt het.

Realiseer je dat vergelijkbare campers die in perfecte concoursstaat zijn, zomaar 75.000 euro of meer kosten. Deze camper kost een fractie daarvan en kan met wat werk en liefde weer worden klaargemaakt voor het volgende avontuur.

Eén ding is in ieder geval zeker: deze camper is een echte eye-catcher. Overal waar je komt zal je nekken zien draaien en zullen vragen worden gesteld. Het is vooral in Europa een bijzondere verschijning. Ook kom je met deze 4×4 camper die hoog op de wielen staat op plekken die met een busje bijvoorbeeld ondenkbaar zijn. De allermooiste reisherinneringen die we ermee hebben, zijn met name kamperen op één van de vele afgelegen stranden of ergens hoog in de bergen na een prachtige offroad etappe. Met een ‘normale’ camper(bus) is dat gewoon ondenkbaar.

Mocht je interesse hebben om de camper te komen bekijken – lees de advertentie nog twee keer door alsjeblieft. We gaan namelijk niet op elk minpuntje 500 euro van de prijs afpraten. We hebben hier een uitgebreide, eerlijke advertentie neergezet zodat je van tevoren precies weet waar je naar komt kijken en niet 2 uur voor niets in de auto zit…

  • Interesse? Reageer dan hieronder of stuur een mail naar [email protected]
  • Bellen of WhatsApp: +31682008058
  • Kijkdag: a.s. zaterdag 3 februari in omgeving Beuningen bij Nijmegen.
Avatar foto

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl | Alles over verre reizen, wereldreizen, reisnieuws, reisfotografie, backpacken, reistips en meer.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
7 Shares
7 Shares
Copy link