Wereldreizigers.nl
Home » Reisnieuws » Column: Minder vliegen en meer treinen, het wanbeleid in Europa

Column: Minder vliegen en meer treinen, het wanbeleid in Europa

COLUMN: Minder vliegen is een hot topic tegenwoordig maar alternatieven zijn er helaas nog niet. Het moet allemaal minder, maar wat is het alternatief? Beleidsmakers in Nederland en de EU, letten jullie eigenlijk wel op? Want wie naar het oosten kijkt, ziet iets heel moois gebeuren. Je kunt namelijk van China vinden wat je wilt, ze hebben in slechts 15 jaar tijd een bizar treinnetwerk opgebouwd waar het westen stinkend jaloers op kan zijn. Onderstaande explainer video is voor westerlingen ook maar moeilijk te bevatten.

80% minder binnenlandse vluchten in China

Sinds de opening van de eerste hogesnelheidstrein in 2008 heeft China jaarlijks, 15 jaar op rij, meer dan 30% groei laten zien in het aantal treinpassagiers. Een directe aanval op de binnenlandse luchtvaart. Met ruim 70.000 kilometer aan hogesnelheidslijnen die meer dan 300 kilkometer per uur kunnen rijden, zet China de binnenlandse luchtvaart in één klap buitenspel.

China's train network map 2008 - 2020

Het aantal binnenlandse vluchten is in 2023 al met bijna 80% afgenomen, terwijl dit het doel was voor 2025. En ze zijn nog niet eens klaar met bouwen. Details en cijfers van een recent onderzoek die dit onderbouwt kun je overigens hier en hier vinden. Ook is onderstaande video de moeite waard om te kijken.

Wanbeleid in Europa

Ondertussen hebben we het in Nederland en de EU vooral over stikstof, mindervliegen en schipholkrimp, zonder dat we daar een goed alternatief voor hebben. Sterker nog, we zijn hier vooral nog bezig met het verhogen van de NS tarieven om mensen juist weer uit de trein en in de auto of vliegtuig te krijgen. Per 1 januari 2024 betaal je zomaar 70+ euro voor een retourticket Nijmegen – Amsterdam, wat nu al maarliefst 45 euro kost. Een treinreis binnen Nederland is dan duurder dan vliegen naar Zuid-Europa.

Ik maak me hier zorgen over. Als reisblogger vlieg ik namelijk veel en veelal is dat binnen Europa. Niet omdat ik het zo graag wil, integendeel., maar simpelweg omdat er geen fatsoenlijke alternatieven zijn.

Treinen in Europa is onbetaalbaar en inefficiënt

Treinen in Europa is te traag en onbetaalbaar. Je betaalt 800 euro voor een retourticket Barcelona, waar je bijna twee dagen over een enkele reis doet. Dat gaat niemand motiveren om in die trein te stappen. Mij in ieder geval niet.

En als ik dan weer nieuwsberichten lees over de verhoging van de NS tarieven en de aanhoudende ruzie over het krimpen van Schiphol, zonder dat we ook maar één ding zeggen over het investeren in alternatieven, dan zakt de moed me in de schoenen.

Waar is het misgegaan in Europa? Waarom zijn wij niet in staat om daadwerkelijk te doen wat we al 20 jaar roepen?

Lees ook: Treinreis in Nederland duurder dan vliegen naar Zuid-Europa
Lees ook: Column: Schietpartijen, Trump-gekkies en politieke onrust | Roadtrip USA

Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
Copy link