Wereldreizigers.nl
Home » Reisnieuws » Wereldreizigers.nl steunt Time to Momo met crowdfunding

Wereldreizigers.nl steunt Time to Momo met crowdfunding

REISNIEUWS – 01 juni 2022: Time to Momo, eerder bekend als Moonback / Beterboeken.nl, heeft aangekondigd een 2e crowdfunding ronde te starten om sneller te kunnen groeien. Het doel is om de concurrentie aan te gaan met boekingsplatform Booking.com na een opeenstapeling aan financiële schandalen.

Waarom het voor jou van groot belang is

In dit artikel zal ik jullie uitleggen wat crowdfunding precies inhoudt en waarom iedereen die van reizen houdt Time To Momo zou kunnen steunen om het gevecht met Booking.com aan te gaan.

Booking.com = 20 miljard omzet

Booking.com is het grootste boekingsplatform ter wereld. Het behaalde alleen al in 2019 een omzet van een slordige 20 miljard waarvan een gigantische 5 miljard overbleef als netto winst. Niets aan de hand zou je zeggen, goed gedaan.

Booking.com vraagt staatssteun aan

En toch vroeg (en kreeg) het platform enkele maanden later, 65 miljoen aan staatssteun van de Nederlandse overheid toen de coronapandemie toesloeg. Het was tekenend voor de (graai)cultuur die heerste onder de aandeelhouders van Booking.com. Waar is al die winst gebleven? Is Booking.com zelf niet in staat dit verlies te nemen?

Toen in 2020 bekend werd dat Booking.com 65 miljoen aan staatssteun kreeg, kwamen er nog meer rotte appels naar boven. Booking.com had namelijk al 1,8 miljard aan staatssteun ontvangen in de periode van 2010 tot 2018.

Bron: Quote

Jaarlijks verdwijnen miljarden

Booking.com liet de Nederlandse belastingbetaler opdraaien voor de tegenvallende resultaten terwijl aandeelhouders jaarlijks miljarden in de zak steken. Het Nederlandse volk reageerde vervolgens verontwaardigd. Dit kon niet. Het moest anders want dit is simpelweg crimineel. En zo geschiedde.

LinkedIn post ging viral

De crowdfunding reis van Time To Momo begon dus precies op dat moment. In mei 2020 ging een LinkedIn post viraal en werd bekeken door meer dan 2,5 miljoen mensen.

Kort daarop volgde de crowdfunding campagne waarmee maar liefst 2 miljoen euro aan startkapitaal werd verzameld. Time To Momo wil daarmee het gevecht aangaan met Booking.com, maar dan op een eerlijke manier. Voor iedereen.

De online hotelmarkt is kapot

Het is namelijk niet alleen de staatssteun die bijdraagt aan de heersende cultuur binnen het bedrijf. De steeds weer hogere commissies, misleidende websites en monopolies van grote techbedrijven zoals booking.com, er lijkt maar geen einde aan te komen.

Platformen waarop aanbieders (hoteleigenaren) en afnemers (jullie, de consumenten) bij elkaar komen, zijn er volledig door lamgelegd. De menselijke maat is uit het oog verloren door de jacht op winst en de hebzucht van aandeelhouders.

Gevolg voor reizigers

Het gevolg is dat reizigers meer betalen en voortdurend gefrustreerd raken door manipulatief webdesign (darkpatterns), en dat de informatie niet transparant en eerlijk is.

Gevolg voor Hotels

Hotels zijn gefrustreerd omdat zij steeds hogere commissies moeten betalen. Deze kunnen oplopen tot wel 25% per boeking. De alsmaar hoger worden commissies rekent het hotel weer door aan jou. Jij betaalt dus steeds meer voor hetzelfde hotel, zonder dat het hotel daar iets aan kan doen.

Gevolg voor Wereldreizigers.nl

Publishers zoals Wereldreizigers.nl zijn ook gefrustreerd. Wij krijgen door eenzijdige wijzigingen van de ‘voorwaarden’ namelijk óók steeds minder geld voor het doorverwijzen van klanten. De omzet van Booking.com groeit door het wijzigen van de voorwaarden ten koste van alle websites die de klanten hebben doorgestuurd. De websites kijken machteloos toe.

Hoe zit dat precies: Normaliter zorgt een website cookie ervoor dat een verwijzing 30 tot 100 dagen wordt opgeslagen. Dit is zodat een klein deel van de winst dan terug kan vloeien naar de publisher/website die de klant verwijst. Dat is wel zo eerlijk.

Nauwelijks commissie meer

Booking.com heeft echter eenzijdig besloten om hier vanaf te stappen. Wij, de publisher, krijgen alleen nog commissie als jij (de klant) het hotel via ons bekijkt en dan óók direct op dat moment boekt. Even afsluiten en later boeken betekent letterlijk alleen winst voor Booking.com en niets meer voor ons. Alle tijd en energie die wij erin steken, is dan voor niets geweest.

Transparant: en om jullie een idee te geven van de ernst van de zaak: ik ben namelijk graag transparant naar jullie, hieronder een afbeelding van onze Booking.com omzet van de afgelopen periode…

We hebben in de bovenstaande periode pakweg 60.000 potentiële klanten via Wereldreizigers.nl doorgestuurd naar Booking.com.

En wat is de omzet voor Wereldreizigers.nl? Circa 100 euro…

Booking.com doet er alles aan om de winst niet te hoeven delen. Het is tekenend voor de cultuur die heerst in het bedrijf. Ze doen er alles aan om stakeholders die betrokken zijn bij het boeken van een reis, uit te knijpen voor eigen gewin. En door de monopoly positie van het bedrijf kunnen we er ook niets tegen doen. We hebben ze namelijk nodig.

Time To Momo is een beweging op weg naar een sociale platformeconomie.
Steun eerlijk ondernemen en overweeg om deel te nemen aan de 2e crowdfunding ronde.

Chris – Wereldreizigers.nl

Crowdfunding om het gevecht aan te gaan

Genoeg is genoeg

Time To Momo wil met behulp van crowdfunding de reis- en hotelwereld laten zien dat het anders kan. Met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen, een lagere commissie dan andere boekingssites en steun voor een goed doel in de stad waar de reiziger heengaat. Dat is eerlijk. Voor reizigers, hoteleigenaren, de maatschappij en ja, ook voor Time To Momo en haar crowdfunders.

Eerlijk ondernemen

Time To Momo is een met crowdfunding gebouwd platform dat staat voor keuzevrijheid en eerlijk ondernemen. Een platform dat van een hotel boeken weer een veelbelovend begin maakt van de reis van de boeker. Een platform van de ondernemer zonder dat daar graaiende aandeelhouders achter zitten. Aandeelhouders die blijven pushen voor hogere fees en meer winst eisen voor henzelf, ten koste van alles en iedereen.

Wereldreizigers.nl doet mee

Wereldreizigers.nl nam in 2020 al deel aan de eerste crowdfunding ronde voor Time To Momo. Nu er een 2e ronde is voor het verder uitbreiden van het platform zullen we ook zeker weer ons steun betuigen. Dit artikel is daar een onderdeel van maar ook gaan we kijken of onze financiën het toelaten om ook nu weer een bijdrage te doen.

Neem jij als reiziger of reisblogger dit keer ook deel aan de crowdfunding van Time To Momo? Ben jij klaar om onderdeel te worden van de movement? Ga dan naar de website van Time To Momo om te kijken wat jij kunt doen.

Avatar foto

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl | Alles over verre reizen, wereldreizen, reisnieuws, reisfotografie, backpacken, reistips en meer.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
1 Share
1 Share
Copy link