roadtrip westkust noorwegen
Home » Europa » Noorwegen » NoFear Reizen in Europa | Overlanden in West-Noorwegen

NoFear Reizen in Europa | Overlanden in West-Noorwegen

Alesund

We vervolgen onze 4×4 roadtrip door Noorwegen langs een weg met prachtige vergezichten richting het stadje Alesund. In Alesund hebben we verder geen speciale doelen, gewoon even rondkijken. We beginnen hoog op een berg direct naast de stad, waar we een mooi beeld van de stad, haven en het fjord voorgeschoteld krijgen. Hier boven waait het hard, erg hard! We kunnen ons maar net staande houden. Alesund is een groot dorp met leuke huizen en een gezellige sfeer. We lopen er even rond en schieten een paar foto’s.

Lees ook: Ferry naar Noorwegen vanaf Groningen (Eemshaven) | April 2022

Op onze reis moet er zo nu en dan ook gewassen worden. Omdat campings gesloten zijn moeten we hier alternatieven voor vinden. Zo vinden we op de Park4night app een haven waar een wasmachine en droger zou zijn. Maar ook havens zijn in de winter gesloten. Deze keer hebben we geluk…terwijl wij aan de gesloten deur voelen komt de vriendelijke beheerder langs om ons toch van de service gebruik te laten maken. Omdat het huishoudmachines zijn duurt een was- en droogbeurt toch al gauw een paar uren. Ondertussen vermaken we ons in de camper met lezen en schrijven.

Flinke wind op de berg bij Alesund | 4x4 roadtrip West-Noorwegen
Flinke wind op de berg bij Alesund | 4×4 roadtrip West-Noorwegen
Alesund | 4x4 roadtrip West-Noorwegen
Alesund | 4×4 roadtrip West-Noorwegen

Atlantische kustweg (Atlanterhavsveien)

De veel beschreven Atlantische kustweg (Atlanterhavsveien) is er ééntje om te snoepen (Fv64 van Vevang naar Kristiansund). Even later vervolgen we onze reis via wegnummer rv17 van Steinkjer naar Bodø. Je hebt vele veerboten en tunnels nodig om door het fjordenlandschap je weg te vervolgen. We trekken er een paar dagen voor uit. Met het weer hebben we niet veel geluk, regelmatig miezert het en ook de wind is vaak stormachtig. Zo langs de kust wordt het weer uiteraard vergaand beïnvloed door de oceaan.

We proberen wat beschutte overnachtingsplekjes te vinden, anders is het in de camper net alsof je op zee deint.

Bij de Saltstraumbrua zien we hoe veel water er onder de brug doorstroomt. Het is de sterkste getijstroom ter wereld, 400 miljoen m³ zeewater passeert elke zes uur door een 3 kilometer lange en 150 meter brede zeestraat. Dat levert spectaculaire draaikolken op, een mooi gezicht.

Atlantische kustweg (Atlanterhavsveien)
De brug bij Saltstraumbrua
De sterkste getijstroom ter wereld | De brug bij Saltstraumbrua

Douchen

In Bodø maken we kennis met de mogelijkheid om te douchen bij een tankstation. Omdat onze buitendouche toch net iets te fris is in deze periode van het jaar en campings gesloten zijn moeten we infinitief zijn bij het vinden van een douche. In IJsland bezochten we regelmatig een zwembad of hotpot waar we konden douchen, maar in Noorwegen zijn deze voorzieningen moeilijk te vinden. Vooral langs doorgaande wegen vind je vaak (gratis) douches.

Lofoten

Om de Lofoten te bereiken nemen we de veerboot van Bodø naar Moskenes. Tijdens de drie uur durende overtocht is er redelijk veel deining. Terwijl wij onze maaginhoud nog net binnen kunnen houden zijn er diverse mensen om ons heen die dat niet kunnen. Na de overtocht vinden we een plekje direct op kade.

De volgende ochtend bij daglicht is onze echte kennismaking met de Lofoten. In feite bestaat het uit een serie losse eilanden die als een lange bergrug uit de oceaan steken. Langs de fjorden vindt je authentieke vissersdorpjes waar de huisjes prachtig gekleurd zijn en vaak op palen staan. Het geheel levert schilderachtige plaatjes op. Echt uniek!

De bevolking leeft voornamelijk van de visserij. Zalm en kabeljauw vormt de hoofdmoot. Tijdens ons verblijf was de kabeljauwvangst in volle gang. De kabeljauw zwemt rond deze tijd vanuit de Barentzee langs het noorden van Noorwegen en de Lofoten. Hier is het water net even warmer (5 graden) dan in de Barentzee. De kabeljauw die aan land wordt gebracht wordt voor diverse doeleinden gebruikt, van directe consumptie tot cosmetica en veevoer.

Een deel van de vis wordt aan rekken te drogen gehangen (stokvis). Je ziet de droogrekken overal en met de bijbehorende geur weet je zeker dat je op de Lofoten bent.

stokvis wordt aan rekken te drogen gehangen
Lofoten | 4x4 roadtrip West-Noorwegen
Lofoten | 4×4 roadtrip West-Noorwegen
De kop van een vis

Tromsø

Onderweg naar Tromsø gaan we via het eiland Senja, wat de omweg zeker waard is.

Het eiland Senja | 4x4 roadtrip West-Noorwegen
Het eiland Senja | 4×4 roadtrip West-Noorwegen

Tromsø ligt op een eiland midden in een fjord. Als je vanaf de noordkant over de brug binnenrijdt is het een fantastisch gezicht zo midden in het water. Na het vinden van een parkeerplekje lopen we wat rond in het centrum. Bij een cafeetje kopen we een kop koffie met wat lekkers.

Lees ook: Noorderlicht | Hotspots om te jagen op het fascinerende Aurora Borealis

In de hoofdstraat zien we dat hier best veel toeristen rondlopen. We kijken even in een winkel waar ze ontzettend veel wol verkopen. Leuk om te zien dat breiwol nog zo’n prominente plaats inneemt. We denken terug aan vroeger tijden toen er in Nederland in ieder dorpje wel een handwerkwinkel zat.

Per toeval komen we in een gebouw waar een paar visrestaurants en een tentoonstelling over de Noorse visserij is. Een vriendelijke medewerkster vertelt ons haarfijn over de zalmkweek en bijbehorende industrie.

We kijken ook nog bij het Polarmuseum, waar we van alles zien rondom expedities en het leven in Arctische gebieden. Onze eigen ontdekkingsreiziger Willem Barents neemt een belangrijke plaatst in op de tentoonstelling.

We houden een erg goed gevoel over aan Tromsø!

Tromsø
In COD we trust

Onze manier van reizen

Onze niet alledaagse manier van reizen kenmerkt zich door vrijheid. Iedere dag is een nieuwe beleving. We weten ’s ochtends niet waar we ’s avonds slapen. We rijden door de mooiste landschappen, bezoeken prachtige steden en draaien onze hand niet om voor sportieve, uitdagende sporten. Onze 4×4 camper brengt ons op plekjes waar anderen stoppen. We hebben een grove lijn van landen of gebieden die we doorkruisen, maar op detailniveau is er dagelijks veel te kiezen. Het aantal kilometers of bezochte landen vinden we niet belangrijk, wel de vrijheid van het “onderweg” zijn. We zijn vergaand zelfvoorzienend, dat wil zeggen, als we maar op tijd diesel, gas, water en levensmiddelen kunnen inslaan houden we het lang vol. We overnachten veelal in de natuur en soms op een parkeerterrein.

De zelfvoorzienende NoFear 4x4 camper in Noorwegen, in the middle of nowhere
De zelfvoorzienende NoFear 4×4 camper in Noorwegen, in the middle of nowhere

(Op weg naar) de Noordkaap

We vertrekken voor een lange rit naar de Noordkaap. Nog een kleine vierhonderd kilometer te gaan. De wegen zijn moeilijk berijdbaar. Het is dooiend weer en er liggen enorme ijsplaten die behoorlijk glad zijn, afgewisseld met grote, soms diepe plassen.

Zo’n 70 kilometer voordat we de Noordkaap bereiken zetten we de camper aan de kant op een met sneeuw aangelegde parkeerplaats. Hier kunnen we wel een nachtje verblijven. In het verder totaal verlaten landschap staan hier en daar een paar vakantiehuisjes die met de auto niet bereikbaar zijn. De parkeerplaatsen worden gebruikt door de huiseigenaren die zich dan met een sneeuwscooter naar hun huisje vervoeren.

De Noordkaap is voor velen een “must-see” of een einddoel van een lange reis. Als je inderdaad bij het monument bent geweest kun je dat maar weer afvinken van je bucketlist. Je krijgt er een fantastisch uitzicht voor terug vanaf de 307 meter hoge rots over de kust en noordelijke oceaan.

Wij ontmoetten er een groep Nederlanders die met 16 “oude barrels” de reis hadden volbracht.

Ze hadden er een week over gedaan.

Op de Noordkaap is een gebouw met toiletvoorzieningen, horecagedeelte en een filmruimte waar ze omgerekend zo’n € 30,00 entreegeld p.p. voor vragen. Wij hebben dit aan ons voorbij laten gaan.

Noordkaap | 4x4 roadtrip West-Noorwegen
Noordkaap | 4×4 roadtrip West-Noorwegen
Cor en Grietje van NoFear reizen op de Noordkaap
De coördinaten van de Noordkaap
Noordkaap

Vanaf de Noordkaap zetten we onze reis voort in oostelijke richting, waarna we zuidelijk Fins Lapland ingaan.

Op zoek naar andere routes? Bekijk dan eens de Roadtrip route voor Noorwegen van Marcella Molenaar.

NoFear reizen

NoFear Reizen

Een Drent en een Friezin hebben het reisvirus te pakken en reizen met hun 4×4 camper de wereld over. Wij zijn Cor en Grietje van NoFear reizen en we nemen jullie mee op roadtrip avontuur.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!