REISNIEUWS – 20 september 2024: De reisblogger-industrie is aan het veranderen. Waar persreizen ooit een leuke bonus waren voor bloggers die hun passie voor reizen en schrijven wilden combineren, is het nu duidelijk dat de huidige situatie voor veel bloggers niet meer toekomstbestendig is. Reisbloggers delen tijdens persreizen hun expertise, website en bereik en doen dat meestal zonder enige vorm van financiële compensatie. Door recente ontwikkelingen en alsmaar teruglopende inkomsten, wordt het voor hen steeds lastiger om het hoofd boven water te houden. Een dagvergoeding bij persreizen komt daardoor steeds vaker ter sprake.
Dit artikel is gebaseerd op een peiling binnen de Dutch Travel Bloggers community met 128 geverifieerde leden. Nederlandse en Belgische reisbloggers hebben gestemd over de noodzaak van een dagvergoeding bij persreizen. In dit artikel worden de resultaten gedeeld.
Een belangrijk kantelpunt
Reisbloggers investeren veel tijd, creativiteit en expertise in het promoten van bestemmingen via blogs, sociale media en andere contentplatforms. Daarmee brengen reisbloggers een aanzienlijk deel van de mediawaarde mee. Toch wordt er vaak van hen verwacht dat ze dit werk doen, zonder financiële vergoeding. Als het ware in ruil voor de reis die hen geboden wordt. Hoewel reizen op zich een waardevolle ervaring is en uitnodigingen enorm worden gewaardeerd, betaalt het de rekeningen niet.
In het verleden was het gemakkelijker om online geld te verdienen. Hoe meer bezoekers je had, hoe meer kliks en hoe meer inkomsten dat opleverde. Helaas zien reisbloggers de laatste jaren echter dat hun omzet over de gehele linie significant afneemt, ondanks stijgende bezoekersaantallen en het aantal kliks (naar affiliate partners). De meeste bloggers verdienen door recente veranderingen in o.a. Google algoritmes, affiliate partners die systematisch de vergoedingen verlagen en vele gemiste sales door strengere cookiewetgeving, onvoldoende om hun werk op deze manier voort te zetten.
Hoewel reisbloggers er de laatste jaren alles aan gedaan hebben om zélf hun inkomsten te verhogen door content en websites verder te optimaliseren, lijkt er een harde grens te zijn bereikt. Nu andere inkomstenbronnen buiten hun macht om op lijken te drogen, stelt men zichzelf hardop de vraag waarom nog steeds verwacht wordt dat persreizen (en al het werk wat daarbij komt kijken), onbetaald blijven.
Lees ook: Misleiding door Influencerregels.com en Stichting Reclame Code
De uitslag van de peiling
In totaal stemden 73 reisbloggers in deze peiling. De vraag die werd gesteld: “Vind jij een dagvergoeding bij persreizen noodzakelijk? De resultaten laten een duidelijke voorkeur zien voor de invoering van een dagvergoeding.
- Dagvergoeding niet noodzakelijk: 17 stemmen (23,3%)
- Dagvergoeding wel noodzakelijk: 56 stemmen (76,7%)
Wat vinden reisbloggers een reële dagvergoeding?
50% van de reisbloggers vindt 100 euro per dag voldoende als vergoeding. Ruim 35% geeft de voorkeur aan 200 euro per dag. Ongeveer 14% vindt een vergoeding van 300 euro of meer passend.
Waarom vinden reisbloggers een dagvergoeding noodzakelijk?
Naast de peiling, werd ook om meer uitleg gevraagd naar de reden waarom je het wel of niet noodzakelijk vindt. De redenen variëren.
- De toekomstbestendigheid van het beroep: Zonder compensatie wordt het voor veel bloggers onmogelijk om op de lange termijn hun werk voort te zetten. Door strengere regels rondom cookies, een gebrek aan transparantie in affiliate marketing en veranderingen in Google-algoritmes, zijn inkomsten voor veel bloggers flink afgenomen.
- Het behoud van unieke, vers-geschreven content: Als het reisbloggen toekomstbestendig is/wordt met behulp van een dagvergoeding bij persreizen, zal contentcreatie niet (nog meer) worden overgelaten aan AI. Daarmee behouden we een betrouwbare basis die leunt op ervaringen uit het heden in plaats van het verleden (AI trainingsdata).
- Erkenning: Reisbloggers leveren professioneel werk door uitgebreide content te maken, inclusief blogs, foto’s en sociale media posts. Een dagvergoeding draagt bij aan de erkenning van deze waarde.
- Tijdsinvestering: Een persreis kan meerdere dagen, een week of zelfs meerdere weken in beslag nemen, wat betekent dat bloggers in die tijd geen andere inkomsten kunnen genereren. Een dagvergoeding compenseert een deel van dit verlies.
- Onder de armoedegrens: Uit gesprekken in de community blijkt dat een aantal bloggers nauwelijks nog boven de armoedegrens leeft, ondanks hun harde werk. Dit is een schrijnende constatering.
- Een reisblog online houden kost geld: Het bijhouden van een reisblog brengt kosten met zich mee, zoals webhosting en domeinen, die de laatste jaren flink zijn gestegen. De dagvergoeding draagt niet alleen bij aan deze kosten, maar kan ook bijdragen aan pensioenopbouw en verzekeringen, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering en laten we ook de zakelijke reisverzekeringen niet vergeten.
Waarom vinden sommige reisbloggers een dagvergoeding niet noodzakelijk?
Hoewel een meerderheid van de bloggers een dagvergoeding noodzakelijk vindt, stemde ongeveer 23% tegen de noodzaak van een dagvergoeding.
- Er zijn andere inkomsten: Bijvoorbeeld sterke affiliate inkomsten. Performance-based websites die goed verdienen aan affiliate marketing vinden dat ze hun kosten terugverdienen via clicks en sales. Voor hen is een dagvergoeding niet altijd nodig.
- Maatwerk: Bloggers die aan campagnes en maatwerk verdienen. Hiervoor worden veelal tarieven bepaald op basis van de output in combinatie met bereik. Dit is over het algemeen een significant hoger bedrag dan een eventuele dagvergoeding.
- Bijzondere bestemmingen: Sommige bloggers kiezen ervoor om geen dagvergoeding te vragen voor persreizen die meer luxe of uniek zijn, omdat de reis zelf al voldoende waarde biedt.
- De kosten voor een persreis met een gezin zijn al hoog: Voor bloggers die samen met hun gezin reizen (nichemarkt) geldt dat er meer kosten zijn verbonden aan de persreis die ze maken, die vergoed moeten worden. Niet alleen omdat het meerdere personen betreft, maar ook andere omstandigheden maken de kosten hoger (denk aan reizen in hoogseizoen, benodigde accommodaties en faciliteiten etc.). Zij vinden het niet passend om ook nog een dagvergoeding te vragen.
Een kanttekening die gemaakt kan worden, is dat deze groep grotendeels bestaat uit bloggers met goed presterende websites. Zij putten vaak uit meerdere en/of alternatieve inkomstenbronnen, zoals campagnes en maatwerk. Hoewel deze groep het niet noodzakelijk vindt om een dagvergoeding te vragen, erkennen velen van hen dat een basisvergoeding of onkostenvergoeding wel wenselijk is voor bloggers die minder inkomsten hebben of bij reizen die veel tijd en energie kosten.
Een nieuwe standaard voor persreizen?
Deze peiling, waarin ruim 75% van de bloggers aangaf dat een dagvergoeding bij een persreis noodzakelijk te vinden, benadrukt dat de sector op een belangrijk kantelpunt staat.
Reisbloggers leveren waardevolle promotie en niet te onderschatten mediawaarde voor toeristische organisaties en PR-bureaus, en hun werk verdient net zoals ander werk een passende compensatie. Het is belangrijk dat PR- en toerismebureaus gaan erkennen dat de huidige situatie, waarin reisbloggers hun werk verrichten in ruil voor enkel de persreis, op de lange termijn helaas niet vol te houden is.
Een dagvergoeding bij persreizen draagt niet alleen bij aan een eerlijkere compensatie en erkenning voor het werk, maar zorgt er bovenal voor dat de samenwerking tussen de verschillende partijen – de reisbloggers, PR-bureaus en toeristische bestemmingen die zij promoten – toekomstbestendig blijft.
Samen kunnen we ervoor zorgen dat reisbloggers niet alleen de verhalen van de wereld blijven vertellen, maar ook de zekerheid hebben om dit prachtige vak met passie en professionaliteit voort te zetten.
Lees ook: Wereldwijs | Waarom je blij moet zijn met je (Nederlandse) paspoort