REISNIEUWS – 9 augustus 2024: Elektrisch vliegen staat al jaren in de belangstelling, maar het succes blijft uit. Veelbelovende startups hebben de handdoek in de ring moeten gooien en prototypes hebben nog geen doorbraak gerealiseerd. Elysian, een Nederlandse startup, presenteert echter een revolutionair concept welk hoop biedt voor de toekomst.
- Nederlandse startup Elysian onthult plannen voor een elektrisch vliegtuig voor 90 personen, met een bereik van 800 kilometer op één lading.
- Het model, E9X genaamd, heeft acht motoren en is vergelijkbaar in grootte met een Airbus A320.
Lees ook: Schiphol explainer: wel of geen krimp? NOS op 3 legt het uit
Elysian’s visie op elektrisch vliegen
De Nederlandse startup Elysian wil dit tij keren. Ze ontwikkelen een nieuw elektrisch vliegtuig, de E9X, dat 90 passagiers tot 800 kilometer kan vervoeren op één acculading. “De luchtvaartsector is sceptisch over grote elektrische vliegtuigen, omdat men twijfelt over de toekomst van batterijtechnologie,” zegt Daniel Rosen Jacobson, mede-CEO van Elysian. Om deze uitdaging te omzeilen, heeft Elysian een ontwerp gemaakt dat optimaal gebruikmaakt van de huidige batterijcapaciteit.
E9X: Innovatief ontwerp voor maximale efficiëntie
Het E9X-concept, dat qua grootte vergelijkbaar is met een Airbus A320, is ontworpen met grotere vleugels en een slankere romp dan traditionele vliegtuigen. In plaats van de gebruikelijke twee tot vier straalmotoren, beschikt de E9X over acht propellermotoren die worden aangedreven door batterijen in de vleugels. Dit ontwerp maakt het vliegtuig lichter en efficiënter. Bovendien zijn de vleugels voorzien van opvouwbare wingtips, wat zowel de aerodynamica verbetert als het toestel geschikt maakt voor bestaande luchthavengates.
Toekomstvisie en uitdagingen
Hoewel de E9X momenteel nog in de ontwerpfase zit, is Elysian van plan om tegen 2030 een prototype te presenteren. Jacobson is optimistisch dat dit soort vliegtuigen de CO2-uitstoot van de luchtvaart aanzienlijk kan verminderen. “Met de E9X zou vliegen aantrekkelijker worden vergeleken met andere vervoersmiddelen,” stelt hij. Daarnaast verwacht Jacobson dat de stillere motoren het comfort tijdens vluchten zullen verbeteren.
Uitdagingen voor elektrische luchtvaart
Ondanks de ambitieuze plannen van Elysian, is de realiteit dat eerdere pogingen om elektrisch vliegen te realiseren, vaak zijn mislukt. Zo hebben zowel NASA als Rolls Royce hun projecten stopgezet, en ook startups zoals Kitty Hawk hebben hun elektrische luchtvaartprojecten beëindigd.
Scepsis over batterijtechnologie
Experts blijven sceptisch over de huidige batterijtechnologie. Sophie Armanini, hoogleraar Aerial Robotics aan het Imperial College London, benadrukt dat de huidige batterijen te zwaar zijn voor de hoeveelheid energie die ze leveren. Hierdoor is elektrische aandrijving voorlopig alleen haalbaar voor kleine vliegtuigen met een beperkte actieradius.
Elysian is zich bewust van deze uitdagingen, maar ziet mogelijkheden met de E9X. Jacobson geeft toe dat de benodigde laadcapaciteit van 11 tot 13 megawatt een obstakel kan zijn. Toch heeft Elysian contact gehad met een energiebedrijf dat de infrastructuur hiervoor kan leveren voor minder dan 10 miljoen euro.
Is elektrisch vliegen dichterbij dan ooit?
Elysian’s E9X biedt een hoopvol perspectief voor de toekomst van elektrisch vliegen. Hoewel er nog veel technische en logistieke obstakels zijn, gelooft Elysian dat hun ontwerp een doorbraak kan betekenen in de luchtvaartsector. Of het echt zal slagen, zal de tijd moeten uitwijzen, maar het concept is alvast veelbelovend.
Bron: elysianaircraft.com en Businessinsider.nl