Volg ons op:

Beuningen, 27 juni 2024: Influencers, bloggers en content creators staan onder druk om transparant te zijn over hun samenwerkingen en verdienmodellen. “Certified by Influencerregels.com“, een initiatief van de DDMA en Stichting Reclame Code, lijken een stap in de goede richting te zijn, maar schijn bedriegt. Ondanks de belofte van meer openheid, worden content creators geconfronteerd met een omslachtig systeem en verborgen kosten. In dit artikel nemen we een kritische kijk op de certificeringspraktijken en de gevolgen voor de betrokkenen.

Misleidende Praktijken bij “Certified by Influencerregels.com” en Stichting Reclame Code: Een Kritische Blik

Influencers voelen zich misleid door “Certified by Influencerregels.com”, de DDMA en de Stichting Reclame Code. Het leek een goed initiatief voor meer transparantie, maar de uitvoering laat te wensen over.

Voorpagina website Influencerregels.com
Voorpagina website Influencerregels.com

Influencers, bloggers en content creators moeten namelijk een certificaat behalen om transparant te zijn over hun samenwerkingen en verdienmodel. Dat is op zichzelf positief, duidelijkheid is altijd welkom.

Problematisch in de praktijk

De uitvoering hiervan is echter problematisch. Het is onprofessioneel en vooral omslachtig om extra tags, hashtags, informatiebanners en opmerkingen handmatig toe te voegen aan elk stukje content wat wordt gegenereerd tijdens of na een samenwerking. Naast dat het omslachtig is en veel extra tijd kost, heeft het mogelijk een flinke impact op je SEO. Hieronder volgt verdere toelichting.

1. Veel extra werk zonder dat het iets oplevert

Elke story, post, blog én affiliate link moet volgens de regels op de juiste manier gemarkeerd worden. Dit is met name voor bloggers die ook verschillende social media kanalen beheren enorm tijdrovend en bovenal, het ziet er slordig uit.

Met name blogartikelen en social media stories komen er slecht vanaf. Waar YouTubers gemiddeld één video per week opleveren waarin één keer de advertentie gemeld dient te worden, plaatsen bloggende content creators vele tientallen of zelfs honderden berichten, blogposts en stories per week.

Al deze stories, berichten, blogposts en links moeten dan stuk voor stuk in de juiste opmaak, op de juiste plek, in de juiste kleur, etc. etc., handmatig worden toegevoegd. Dit is door de beperkingen van Instagram, TikTok en Facebook, niet of nauwelijks te automatiseren.

Het zorgt dus voor veel extra (onbetaald) werk. Het zou beter zijn om dit op een andere manier ergens duidelijk en algemeen te vermelden, in plaats van in elk bericht of story.

2. Het ziet er onprofessioneel uit

Wat betreft affiliate links in blogartikelen: volgens de richtlijnen van influencersregels.com dien je voor of na élke link een vermelding te zetten, wat simpelweg onwerkbaar is.

Eisen die door Influencerregels.com gesteld worden voor affiliate links
Eisen die door Influencerregels.com gesteld worden voor affiliate links

Een voorbeeld:

Dit is een inpaklijst voor een reisblog artikel Namibië. Volgens de richtlijnen zou direct voor of direct na de affiliate link, per affiliate link, een vermelding moeten staan.

Volgens de richtlijnen, zwart-wit gezien, zou het dus zo eruit moeten zien, zodat het voor iedereen duidelijk is dat het gesponsorde en/of affiliate links betreft.

Het ziet er slordig en onprofessioneel uit. Daarnaast is er nog de mogelijke impact voor SEO. Herhaaldelijk woorden laten terugkeren wordt absoluut afgeraden voor blogartikelen en zeker als het om woorden als ‘sponsored’, ‘affiliate’ en ‘advertentie’ gaat. Ranken in Google zal met deze woorden herhaaldelijk in je tekst, vrijwel onmogelijk worden.

3. Negatieve impact op SEO met lagere rankings tot gevolg

Een ander hekel punt waar bloggende content creators tegenaan lopen, is dat de eerste paragraaf voor Google en SEO optimalisaties in het algemeen, heilig is. De richtlijnen van influencerregels.com zijn helder: ze verwachten dat je dit stukje van je artikel gaat gebruiken om te vermelden dat het om sponsored content, een samenwerking of advertentie gaat.

Richtlijnen voor blogs van influencerregels.com
Richtlijnen voor blogs van influencerregels.com

Dit is onwerkbaar. Google is door de jaren heen zeer duidelijk geweest over de inhoud van de eerste paragrafen van je blogartikel, en wat daarin moet staan. Wanneer je eerste paragrafen namelijk niet direct en uitsluitend over je inhoud gaat, klikken veel mensen weg.

Dit weet Google, daarom zal je direct al minpunten verdienen voor je rankings als je het daar over advertenties of sponsored content gaat hebben. Hieronder zie je hoe Yoast SEO, de grootste en meest bekende SEO plugin van WordPress, de eisen van Google netjes heeft verwoord en samengevat.

Uitleg Yoast SEO over essentiële inhoud eerste paragrafen van blogartikel.
Uitleg Yoast SEO over essentiële inhoud eerste paragrafen van blogartikel.

Het verdienmodel is niet transparant

Wat influencers daarnaast ook stoort (vanuit peilingen gedaan in de grootste travel bloggers community van Nederland en België), is dat “Certified by Influencerregels.com”, zélf niet transparant is over hun verdienmodel.

Het certificaat is tot eind augustus gratis te behalen, daarna kost het 50 euro. Dit staat niet duidelijk op de voorpagina, infopagina of cursuspagina vermeld. Het staat verstopt in de kleine lettertjes van de FAQ onder verschillende vragen.

FAQ van influencerregels.com
FAQ van influencerregels.com

Je dient zelf de verbanden te leggen tussen de verschillende FAQ vragen, de informatiepagina en de afrekenpagina om erachter te komen dat je voor dit certificaat 50 euro per jaar gaat betalen. Zonder enige garantie dat dit ook 50 euro per jaar blijft.

afrekenpagina influencerregels.com
afrekenpagina influencerregels.com

Dit is voor een grote groep reisbloggers die wél actief zijn met hun blogs en social media kanalen en daarmee samenwerkingen aangaan, maar niet of nauwelijks winst maken, een groot probleem.

Opmerking: Uit eerdere peilingen in de Dutch Travel Bloggers Community is gebleken dat ongeveer 50% van de actieve reisbloggers in Nederland en België er niet of nauwelijks geld aan verdient.

Er wordt bij de informatiepagina en het afrekenen van het certificaat niet expliciet vermeld dat het elk jaar geld gaat kosten. Het (vooralsnog gratis) behaalde certificaat is volgens de kleine lettertjes in de FAQ, slechts één jaar geldig. Hierna is verlenging nodig. Je krijgt daar dan automatisch bericht over.

Wanneer je vervolgens leest dat je per 31 augustus 50 euro gaat betalen om het certificaat te behalen en deze vervolgens jaarlijks moet verlengen, kan niet anders worden geconcludeerd dat het certificaat minimaal 50 euro per jaar gaat kosten.

Kijkend naar het aantal influencers dat binnen de eerste twee maanden na lancering van de website het certificaat al behaald heeft (dit zijn er momenteel ongeveer 1250), komt dit neer op een rekensom van 1250×50 euro per jaar = 62.500 euro per jaar aan inkomsten voor influencerregels.com. Dit bedrag gaat mogelijk nog flink oplopen. De website staat immers pas sinds kort live en veel influencers dienen het certificaat nog te behalen.

Als we transparantie belangrijk vinden, zouden Influencerregels.com, de DDMA en de reclamecommissie hier zelf mee moeten beginnen. Content creators worden misleid naar een verdienmodel dat verborgen is in de kleine lettertjes.

Chris Thomassen – Wereldreizigers.nl

Transparantie is essentieel

Transparantie is essentieel in de wereld van influencers en content creators, daar zijn we het hoogst waarschijnlijk allemaal over eens. Dit moet echter wel voor alle partijen gelden en in de praktijk ook werkbaar zijn. Handmatig jaarlijks (tien)duizenden tags gaan vermelden, is wat mij betreft onwerkbaar. Daarnaast zou het “Certified by Influencerregels.com”, DDMA en de Stichting Reclame Code sieren om zélf te beginnen met open kaart te spelen over hun verdienmodel en de voorwaarden van hun certificaat. Alleen dan kunnen we echt spreken van eerlijkheid en duidelijkheid in de sector. Tot die tijd blijven content creators gevangen in een systeem dat hen misleidt en extra werk en kosten oplegt.

klm vliegtuig

Meer reisnieuws?

Bekijk alle artikelen