Na een zoektocht van ruim een jaar, is het eindelijk gelukt om een echte offroad 4×4 overland expeditie camper te kopen binnen mijn vastgestelde budget. De aanschaf van deze prachtige machine was nogal een proces! In dit artikel neem ik jullie mee in het hele proces wat er aan vooraf is gegaan, waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn en waar ik op heb gelet bij de aanschaf van deze camper. Er zijn namelijk nogal wat zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een dergelijke 4×4 expeditie camper. In dit artikel ga ik jullie daar alles over vertellen.
Lees ook:
- Offgrid 4×4 overland camper kopen? | Tips en waarop te letten
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Zonnepanelen & Victron bluetooth acculader
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Tracemaster GPS Tracker Alarmsysteem
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, HD bladveren en luchthulpvering
Een camper kopen – wat wil je ermee?
Dit is eigenlijk de eerste en belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je een camper gaat aanschaffen. Wat wil je ermee? Het hele #vanlife gebeuren is momenteel hipper dan hip en duizenden mensen kopen of bouwen camperbusjes tegenwoordig. Zeker nu corona vele reisbeperkingen brengt, zijn campers werkelijk niet meer aan te slepen.
Dus voordat je een camper koopt of bouwt ga je eerst onderzoeken wat je wensen zijn, en wat je er mee wilt bereiken. Geen camper is perfect! Weet dat je daarom altijd concessies moet doen op de één of andere manier. Hieronder heb ik de belangrijkste en meest voor de hand liggende verschillen tussen de verschillende campertypes voor je op een rij gezet.
Verschillende type campers
Een ‘normale’ camper
Een normale camper heeft misschien alles wat je hartje begeert qua luxe, maar die luxe komt wel met een prijs. Campers zijn vaak groot en lomp. Ze zijn zwaar en passen vaak niet op een normale parkeerplaats. Je bent dan vooral afhankelijk van campings of grote parkeerplaatsen en je kan absoluut niet van de verharde weg af. Dit beperkt je reismogelijkheden, dus onderzoek eerst of je genoegen neemt met campings en grote parkeerplaatsen.
Een camperbus
Een camperbus is sneller, kleiner, wendbaarder en goedkoper qua brandstofverbruik. Je kunt ze vrijwel overal parkeren en je kunt met gemak in drukke stede rijden. Maar tegelijkertijd zijn ze ook zeer beperkt qua ruimte dus zal je regelmatig moeten kiezen, welke ‘features’ je wel of niet in je camperbus wilt. Wil je bijvoorbeeld een fatsoenlijke schone- en grijze watertank in combinatie met een warme douche in je camperbus? Of spoel je je wel even af met een jerrycan (mits je in een warm land bent natuurlijk). Dit zijn echt belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je iets aankoopt.
Een 4×4 offroad expeditie camper
Een 4×4 offroad expeditie camper kan gaan waar de wegen ophouden. Je kunt verder en dieper de natuur in, onverharde wegen rijden, het strand op, de woestijn in, de bergen op, de sneeuw in en dus echt van de gebaande paden af. Maar ook deze camper, of je nu met een daktent reist of met een ‘afzetunit’ zoals wij die hebben, heeft zijn beperkingen. De ruimte is zeer beperkt! En ze zijn (zeker met zo’n afzetunit) alles behalve wendbaar of snel. Ook verbruiken ze door de doorgaans zware opbouw en grote dieselmotoren, best wel wat brandstof.
Mijn ervaring met campers
Nu heb ik door de jaren heen al wat ervaring opgedaan met campers. Mijn vader heeft eigenlijk altijd een camper gehad. In mijn jeugd was dat een prachtige, oldtimer Mercedes 406D camperbus (groot en ruim!), en toen ik wat ouder werd een meer luxe Peugeot camper met een half-integraal Burstner opbouw. Enkele jaren geleden werd deze ingeruild voor een prachtige HYMER camperbus van 6 meter op een Fiat Ducato onderstel. Een stuk wendbaarder, maar ook een stuk beperkter qua ruimte. Alle 3 deze campers heb ik een paar keer mogen rijden en ervaren, dus gaandeweg leerde ik veel over de verschillende type campers.
Hoewel ik in alle camper varianten van mijn vader geweldige vakanties heb beleefd, miste er toch iets. Mijn avontuurlijke ik, die jaar op jaar met slechts een backpack en pakweg 10 kilo bepakking naar exotische landen reisde, wilde meer dan campings en geasfalteerde parkeerplaatsen. Ik besloot daarom concessies te doen in mijn zoektocht naar een camper: minder luxe in ruil voor onbegrensde mogelijkheden, een echte offroad 4×4 overland expeditie camper.
Zoektermen voor vinden overland expeditie campers
Nu kwam het meest lastige deel. Expeditie campers zie je namelijk nauwelijks in Nederland! Het vinden van een mooi en betaalbaar exemplaar is dan op zijn zachts gezegd ook wel een uitdaging te noemen. Ruim een jaar lang zocht ik op verschillende websites naar offroad campers. Gaandeweg kwam ik er eigenlijk pas achter dat je hiervoor echt veel verschillende zoektermen moet hanteren. Er is namelijk niet een echte eenduidige benaming voor! En omdat je door de enorme schaarste niet één advertentie wilt missen, zal je echt de juiste zoektermen moeten gebruiken.
Zelf op zoek gaan naar een 4×4 offroad camper? Gebruik dan regelmatig onderstaande zoektermen op websites zoals marktplaats.nl en Facebook Marketplace.
- 4×4 camper
- 4wd camper
- Expeditie camper
- Expedition camper
- Expeditie truck
- Expedition truck
- Offroad camper
- Overland camper
- Overlander
- Afzetunit
- Camper afzetunit
- Wereldreis camper
- Globecamper
Mijn wensen voor de expeditie camper
Allereerst moest ik genoegen nemen met het feit dat ik slechts een normaal rijbewijs B heb. Ik kon dus niet een camper kopen waarvoor een C1 (camper rijbewijs tot 4500 kg) of C rijbewijs (truck/vrachtwagen) nodig was, tenzij ik daarvoor eerst ging lessen en examen deed. Waar ik dan vooral op hoopte tijdens mijn zoektocht waren echte 4×4 trucks onder de 3500 kilo of pickups met een afzetunit of daktent. Ook een camperbus met vierwiel aandrijving, origineel of naderhand omgebouwd, zou prima zijn. Hieronder mijn belangrijkste wensen nog eens op een rij:
Vereisten
- Maximaal 20.000 euro
- Vierwielaandrijving (4×4, 4WD)
- Max 3500 kilo (dus rijbewijs B)
- Warm water
- Binnen douche
- Koelkast op 12v en gas
- Isolatie
- Verwarming
- Moet comfortabel 100 kilometer per uur kunnen rijden
Extra wensen
- Zonnepanelen
- Extra huishoud accu’s
- Airco
- Cruise control
- Groot onderhoud
- Licht interieur
4×4 expeditie campers zijn duur
Ik kan natuurlijk niet bij jullie in de portemonnee kijken, maar ik kwam erachter dat expeditie campers echt prijzig zijn. Een normale camper is tijdens corona al duur, maar voor de goede 4×4 variant betaal je mijn inziens echt de hoofdprijs. Een zelf omgebouwde Mercedes Sprinter 4×4 camper betaal je zomaar 50.000 euro voor. De wat meer luxe varianten gaan zelfs richting de 70.000 tot wel 100.000 euro.
De echte expeditie trucks met alles erop en eraan, gaan vaak voor ruim 100.000 tot wel 150.000 euro over de toonbank. Zoveel geld heb ik helaas niet, dus ik was eigenlijk vooral aangewezen op hele basic 4×4 buscampers, of 4×4 pickuptrucks met een opgebouwde camperunit of een afzetunit.
Algemene tips en vragen bij aankoop
Wanneer je een expeditie camper gaat bekijken zijn er meer zaken van belang dan je doorgaans zou verwachten. Je hebt namelijk het technische deel, zoals de auto, motor en onderstel die je aandacht vereisen. Maar ook dien je de camperunit goed te inspecteren. Zijn er lekkages, gaan de raampjes goed open en dicht, werkt alle elektronica, enz. enz.
Hieronder heb ik twee handige lijstjes met vragen voor de verkoper en zaken die je zelf kunt controleren bij aankoop. Print de twee lijstjes uit voordat je een camper gaat bekijken, dat scheelt je een hoop denkwerk en zo kun je alles netjes afstrepen zodat je niets vergeet!
Vragen voor de verkoper
- Is het een Nederlandse auto, of import?
- Wat is de kilometerstand?
- Zit er een NAP pas bij?
- Zit er onderhoudshistorie bij?
- Is het een schade auto?
- Is de auto behandeld voor roest?
- Zijn er roestplekken die mogelijk aandacht nodig hebben?
- Lekt of verbruikt de motor olie of koelvloeistof?
- Is de auto klaar om zo mee te vertrekken?
- Wat is de het registratie en verzekering (auto, bestelbus of camper?)
- Hoe lang eigenaar?
- Hoeveelste eigenaar?
- Reden van verkoop?
- Zijn er aandachtspunten voor later?
- Waterdicht? Is er ooit waterschade geweest?
Zaken om zelf te controleren
- Roest is je grootste vijand. Controleer de onderkant goed! Vertrouw niet alleen de verkoper, kijk zelf!
- Onderhoudshistorie – blader door de boekjes heen. Vraag en bekijk de verschillende bonnen en facturen.
- Distributieriem en snaren bekijken (voor zover mogelijk). Zijn de letters op de riemen nog leesbaar, zien ze er goed uit? Geen droogtescheurtjes?
- Is de motor droog? Controleer op sporen van olie.
- Controleer de slangen op droogtescheurtjes.
- Controleer of je ergens lekkages ziet. Ook aan de onderkant!
- Controleer de wielkasten op roest aan de binnenkant.
- Controleer de verlichting, zowel binnen als buiten.
- Test de airco.
- Test de verwarming.
- Test de waterpomp.
- Druk op ELK KNOPJE wat je verder ziet en controleer of alles werkt.
Met deze twee lijstjes in je hand, ben je klaar om campers te gaan bekijken. Succes!
Nissan Patrol 4×4 Camper uit 1985
Zelf namen we deze lijstjes natuurlijk ook mee toen we campers gingen bekijken. De eerste expeditie camper die we echt gingen bekijken was deze super gave Nissan Patrol uit 1985. Het was een echte camperopbouw, dus relatief veel ruimte, slim ingedeeld en gebouwd door een echte camperbouwer. De prijs was goed (12.000 euro) en hoewel we gezien de leeftijd hier geen airco of al teveel luxe verwachtte, besloten we toch een kijkje te gaan nemen.
Eenmaal daar waren we meteen verkocht! Wat is dat ding gaaf! Er zat wel zowel binnen als buiten wel behoorlijk wat werk aan, maar het stoere uiterlijk met die grote all-terrein banden deed ons al echt laten dromen. De motor uit 1985 startte slecht en had groot onderhoud nodig. De camper zelf was zeer gedateerd, had waterschade, enkele roestplekken en er moest echt veel aan vervangen, opgeknapt en gerepareerd worden.
We hadden nog een paar maanden de tijd dus een leuk project tijdens corona zagen we ondanks alle gebreken wel zitten. Het leek wel of we verblind werden door het stoere uiterlijk.
We namen alle gebreken namelijk voor lief (en dat waren er nogal wat…), zo verliefd werden we op dit apparaat. Laten we een bod doen! Vol enthousiasme besloten we naar de dealer toe te lopen, maar helaas bleek deze net voor onze neus te zijn weggekaapt. Arg!!! Iemand had de deal net voor ons gesloten. Op de lange terugweg naar huis (een rit van twee uur) hebben we flink zitten balen. Uithuilen en opnieuw beginnen, dus.
Mitsubishi L200 4×4 met afzetunit
Achteraf gezien ben ik eigenlijk wel blij dat we de Nissan Patrol hierboven niet hebben gekocht. Er gingen namelijk weer meerdere weken overheen. Ik keek en zocht dagelijks naar nieuwe expeditie camper advertenties! Er was nauwelijks aanbod binnen mijn budget waardoor ik de hoop bijna op wilde geven. Tot vorige week! Toen kwam dit pareltje ineens online en ik was er snel bij. Ik belde direct op en maakte een afspraak. De particuliere verkoper (het was vrijdagmiddag) had al veel mensen gesproken, zijn telefoon en e-mail stonden roodgloeiend en er waren al diverse afspraken gemaakt voor bezichtigingen voor zaterdag en zondag. Ik vroeg de beste man of ik nu direct op vrijdagmiddag kon langskomen, en dat was goed. Ik twijfelde geen moment en ging op pad! Wéér op naar Groningen, wéér een rit van 2 uur. Einde van de middag zou ik er zijn.
Eenmaal daar zag ik dit bakbeest staan. En omdat de Nissan Patrol die we hiervoor gingen bezichtigen erg veel werk had, verwachtte ik eerlijk gezegd niet teveel van deze Mitsubishi 4×4 camper. Eenmaal aangekomen werd ik gelukkig echt positief verrast, wat een mooi ding! Misschien niet zo stoer en compact als de Nissan Patrol, maar er was veel aan gedaan qua (groot) onderhoud en de opbouw was fris en minder gedateerd. De binnenkant zag er ook erg goed uit. Het was schoon en er hoefde nauwelijks iets aan te gebeuren! Alleen de boiler was kapot en de voorbanden versleten, dus dat viel heel erg mee. Hieronder enkele foto’s van het interieur zoals ik hem aantrof.
Wel miste ik een paar belangrijke zaken zoals zonnepanelen en echte off-road / all terrain banden. Maar die kan ik natuurlijk zelf ook nog erop (laten) zetten. De auto zelf was goed genoeg om in te stappen en weg te rijden. Groot onderhoud was net gedaan, inclusief distributieriem, snaren, pulleys, vloeistoffen en zelfs een nieuwe koppeling. Die moest ik hebben! Na een korte onderhandeling werden we het eens over de prijs, it was mine! Zo blij als een klein kind ging hij mee naar huis, en kon het grote plannen beginnen.
Upgrades voor de camper
Natuurlijk zijn er zaken die we nog willen veranderen aan onze expeditie camper, en ook willen we enkele upgrades toevoegen. Allereerst willen we het interieur een nieuw likje verf of behang geven, want hier en daar laat het los of is het wat vies geworden. hieronder een lijst met verbeteringen, fixes en upgrades die we de komende weken gaan doen of laten doen.
Wat we zelf gaan doen
- Mooie Wereldreizigers.nl stickers erop! Het mooie ronde ‘Ontdek De Wereld‘ logo komt op zowel de voor- als achterkant van de camper!
- Nieuw behang
- Likje verf hier en daar
- Andere kleur gordijnen
- Andere kleur bank (stofferen)
- WC en Douchecabine pimpen – Wasbak eruit (onnodig vinden wij, want in de keuken hebben we er ook 1). Nieuwe matten, muren behandelen en nieuw dakraam.
- Kleine TV installeren voor o.a. NetFlix.
Wat we laten doen
- Een LED-BAR installeren op de bullbar van 30.000 lumen voor extreem veel licht wanneer de (offroad) situatie daarom vraagt.
- Gehele elektronica-systeem nalopen
- Boiler repareren
- Waterpomp systeem nalopen
- Verwarming systeem nalopen
- Nieuwe hub/schakelunit installeren
- Zonnepanelen op het dak
- Nieuwe omvormer installeren
- Twee nieuwe heavy-duty huishoud accu’s installeren
- 4x nieuwe stoere, super degelijke BF Goodrich All Terrain, All Season banden installeren.
- Luchtvering systeem achter nakijken
- Zwaardere veren installeren (achter) om de wagen stabieler te maken.
- Opstap trapje vervangen
Gaandeweg zullen we vast nog meer ideeën krijgen voor onze mooie expeditie camper. Zo zit er bijvoorbeeld wel een luifel op de camper, maar is deze gedateerd en moet je het handmatig in en uitrollen wat nogal lastig is. Mogelijk komt hier nog een nieuwe op die je met een stok kan uitdraaien, of zelfs één die volledig elektrisch werkt.
Everything is possible! En vanzelfsprekend houden we jullie daarvan op de hoogte. Tot de volgende blog!
Lees ook:
- Offgrid 4×4 overland camper kopen? | Tips en waarop te letten
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Zonnepanelen & Victron bluetooth acculader
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Tracemaster GPS Tracker Alarmsysteem
- Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, HD bladveren en luchthulpvering