Overlanden, oftewel over land reizen en nieuwe plekken ontdekken. Het is een vraag die we vaak krijgen… Waarom hebben we niet een ‘normaal’ #vanlife camperbusje gekozen voor onze avonturen? Het eenvoudige antwoord is omdat we tijdens het ‘overlanden‘ verder willen gaan waar anderen moeten stoppen.
In veel landen in Europa zoals Albanië, Spanje en Noorwegen (en natuurlijk ook in de Verenigde Staten), zijn talloze national forests en stukken land waar je vrij (gratis dus), mag kamperen. Het grote ‘probleem’ is dat daar echter geen of nauwelijks wegen zijn, of ze zijn van bedroevende kwaliteit. Stenen, gravel, zand, modder, je weet eigenlijk nooit wat je tegen komt.
Maar laat dit nu juist de gebieden zijn waar je op de allermooiste plekken terecht komt, ver van de bewoonde wereld en midden in de natuur. Het enige wat je moet doen om er te komen, is het avontuur aangaan.
Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.
We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Bezoek onze Noord-Amerika pagina voor meer info.
Offroad trail bij Yellowstone National Park
Vandaag hadden we weer zo’n avontuur, net buiten Yellowstone National Park. De foto’s geven een vertekend beeld, vind ik. Je kijkt hier namelijk naar een zeer steile zandweg in de bergen waar stukken zijn weggespoeld door hevige regenval. Onderschat de helling en de diepte van deze groeven niet, je kunt hier zomaar op je kant gaan als je even niet oplet.
Overlanden = bruggen bouwen
De groeven waren zelfs zodanig diep dat we ‘bruggen’ moesten bouwen met zand, dikke takken en stenen. Dit om de groeven wat op te vullen zodat we de grond niet raken met de camper of nog erger, vast komen te zitten of zelfs kantelen.
De grote offroad banden zouden namelijk gewoon verdwijnen in deze greppel, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wereldreizigers.nl vroeg in één van de grootste Overlander groepen ter wereld via een poll advies... Wat is de beste wereldreis band? De resultaten logen er niet om. Maar liefst 93% van de 700 stemmen koos voor deze band!
Wereldreizigers, vanlifers, overlanders en zelfs legereenheden overal ter wereld zijn het erover eens: de BFGoodrich Ko2 All-Terrain, All-Season is de beste band voor je caravan, camper, 4x4 of camperbus.
De band wordt veel gebruikt door legereenheden overal ter wereld. Ze staan er dan ook om bekend oersterk te zijn, klaar voor elk terrein in elk seizoen.
- #1 keuze voor overlanders wereldwijd
- Oersterk
- All-Terrain + All-Season
- Geweldige sneeuwband
- Incl. alle winterkeurmerken (sneeuwvlokje, etc.)
Low gear + 4×4 = de enige manier
We kwamen alleen in low-gear met 4×4 geactiveerd kruipend naar boven en weer terug naar beneden. Met een 2-wheel drive was ik hier echt niet aan begonnen, gekkenwerk zou dat zijn.
De foto’s in dit artikel zijn op weg terug naar beneden. Dit keer ook kruipend in low-gear, constant kijkend naar onze ground-clearance en kantelwaardes. Het ging allemaal maar nét en we moesten regelmatig uitstappen om te kijken of het ging lukken of dat we iets anders moesten verzinnen.
Geen wagen is perfect
Dus ja, waarom deze Mitsubishi L200 4×4 camper? Waarom geen 4×4 met daktent? Waarom geen overland-expeditie truck (oftewel: 4×4 vrachtwagen)?
Wat ons betreft is een 4×4 pickup truck met een camper erop (een zogenaamde afzetunit) de gouden middenweg. Zowel qua mogelijkheden als beperkingen, maar ook qua budget.
4×4 auto met daktent
Een auto met daktent is capabeler off-road, dat staat vast. Maar die heeft weer geen eigen woonkamertje en warme douche. Iets wat we absoluut wel willen tijdens onze reis van 1 jaar. Ik moet er niet aan denken om elke dag die tent weer uit te klappen, geen douche te hebben en geen droge plek om te werken als het slecht weer is. Je bent dan écht aangewezen op externe faciliteiten, terwijl we juist zelfstandig willen zijn.
Expeditie-truck
Een expeditie truck heeft dit alles meestal wel, maar is ook weer een stuk groter. Een expeditie truck is lastiger te manoeuvreren in steden en ook offroad, tijdens een krappe trail, draai je niet zomaar even om… Daar komt nog eens bij dat zo’n truck 100.000 euro of meer kost en drie keer zo veel brandstof verbruikt en dat geld hebben we simpelweg niet.
Conclusie Pickup met afzetunit
De pickup truck met losse (afzetunit) camper is voor ons dus de gouden middenweg. We hebben iets meer ruimte dus konden we goede zonnepanelen, een dikke powerstation en een electrische boiler installeren zodat we altijd en overal kunnen douchen en ons eigen drinkwater kunnen filteren. We hebben daarnaast een eigen mini-woonkamer voor de avond en wanneer het slecht weer is en een vast bed, wat ook wel prettig is.
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (1) | Badkamer en interieur
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (2) | Gadgets & Upgrades
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (3) | Techniek en upgrades aan auto
Ja, we zijn topzwaar met de camper van +- 1000 kilo achterop op de pick-up truck. Maar toch komen we (bijna) overal! We gaan vaak voorzichtig en in een slakkentempo, maar de Mitsubishi L200 2.5 Turbo Diesel uit 2003 blijft ons elke keer weer verbazen. Wat een geweldige machine.