Volg ons op:

Ondertussen zijn wij alweer bijna twee maanden van het echte #vanlife leven aan het genieten met onze zelfbouw buscamper. Tijd voor reflectie! Wat zouden we anders doen als we het opnieuw zouden doen

Nou, dat weten we wel!

Lees ook: 100 dagen op reis | Het leven van een niet-werkende #vanlifer

1. Afneembare verf

Wit, daar houden wij van want het zorgt ervoor dat onze bus licht en ruimtelijk oog. Daarom hebben we al het houtwerk wit geverfd, gewoon met simpele mat witte verf. Maar weet je hoe moeilijk het is om wit, wit te houden in een camper?! 

In een ruimte waar je kookt, wast, slaapt en gewoon woont krijgt wit veel te verduren. Daarom was alles in onze vorige bus natuurlijk standaard vanuit de fabriek voorzien van printjes en kleurtjes (iets wat we juist lelijk vonden). We moeten daarom regelmatig flink poetsen en kunnen we na twee maanden stellen dat wit niet overal zo wit meer is. Iedereen die ook van plan is om voor wit te gaan raden wij aan afneembare verf te gebruiken. Zodra wij weer in Nederland zijn voorzien wij de hele camper daar ook van, want wat wit is, moet natuurlijk wel wit blijven ?.

Een witte camper van binnen​
Een witte camper van binnen

2. Een grotere wasbak

“Deze wasbak lijkt mij ideaal want dan houden we lekker veel werkblad over” zei ik tegen Adriaan. Daarom besloten we een klein formaat te kopen van 26 bij 32 cm. Passen in het werkblad doet hij perfect, het nadeel is alleen dat onze pannen en borden er niet in passen en je wel heel rustig moet afwassen om niet te boel (lees: de gestoffeerde bank) nat te spatten. De volgende keer kopen wij dus zeker weten een grotere wasbak. Maar tot die tijd doen we het hiermee en maken we zodra we thuiskomen “spatranden” om het gespetter in te perken.

Een kleine wasbak is niet altijd handig in een camper​
Een kleine wasbak is niet altijd handig in een camper

3. Inbouwkoelkast op hoogte zetten

Heb je er ooit weleens over nagedacht waarom je inbouwkoelkast thuis altijd op ooghoogte is? Wij niet voordat wij aan onze zelfbouwbus begonnen. 

Onze 60 cm diepe koelkast is geplaatst op de plek waar hij het beste paste, links onderin het keukenblok. Nooit over nagedacht dat dat helemaal niet handig is, zeker niet als je voor 4 á 5 dagen boodschappen doet zoals wij. Wat je nodig hebt staat op één of andere manier altijd achterin en om daarbij te komen moet je op de knieën en diep met je arm de koelkast is. Niet ideaal dus!

Het enige voordeel; als je daar de ongezonde dingen stopt denk je wel twee keer na voordat je ze tevoorschijn haalt!

Koelkast hoger plaatsen in de camper
De koelkast plaatsen wij de volgende keer hoger in de camper

4. De watertoevoer

“Neem deze maar, die andere hebben we nu even niet op voorraad” zei de verkoper over de dop voor de watertoevoer. Nou, dat hebben we geweten. Een belangrijk onderdeel van ons ontwerp is het “waterblok”. Een keukenkast, deels voor de ingang van de schuifdeur,  waarin wij onze schoon- en vuilwatertank geplaatst hebben zodat we geen extra gaten in de carrosserie van de bus hoefden te maken (= minder kans op roestvorming). 

In de kast is een dop voor de watertoevoer geplaatst en een afvoer voor de vuilwatertank. Het werkt erg handig, het enige nadeel is dat de dop van de watertoevoer horizontaal is en ook zo geplaatst is. Dit betekent dat wanneer wij water willen vullen een deel van het water er zo weer uitloopt. Dit was niet gebeurt als wij een toevoer hadden gekocht die schuin liep of wanneer wij deze bovenop het blok geplaatst hadden.

Gelukkig hebben we hier wel een oplossing voor gevonden en gebruiken we een buigbare trechter om het water goed de tank in te geleiden.

Vuldop schoonwatertank
Een aparte vuldop en ontluchtingspijp voor de watertank raden we af

5. Beter hang- en sluitwerk

Sandra’s vader zei het nog zo: “die magneetjes zijn niet sterk genoeg”. Maar ja, het oog wil ook wat. Dus eigenwijs als wij zijn hebben we alle keukenkastjes voorzien van 1 of 2 magneetjes met een trekkracht van 10 kilo.

Helaas bleek dat bij de lades al snel niet sterk genoeg een is het menigmaal gebeurd dat de lade openvloog in de bocht. Na heel wat experimenten met kinderslotjes, extra magneten en blokkades voor de kastjes zijn we tot de conclusie gekomen dat het “ouderwetse” haakje toch gewoon het beste werkt bij de lades. Ondanks dat het iets minder mooi is dan de magneetjes zijn we blij dat we weer met een gerust hart de bocht om kunnen!

Hang- en sluitwerk in de camper
Het ouderwetse haakje werkt toch het beste om de lades dicht te houden in de bochten

Tot slot

Eigenlijk zijn we dus best wel blij met onze bus…

Lees ook: #vanlife zelfbouw | Welke camperbus kies je als je 2 meter lang bent?